Skolebiblioteket koordinerer og inspirerer

Skolebiblioteket får med PersonaleIntra nye muligheder for at koordinere den interne kursusvirksomhed og brugen af resurselærere og for at gøre kollegaerne opmærksom på nye undervisningsmaterialer, udstillinger og andre aktiviteter i skolebiblioteksregi.

 Modulet rummer følgende databaser:

Koordineringskalenderen og Skolebibliotekets udstillinger og aktiviteter er tilbud, der kan overlappe hinanden. Skolen kan derfor beslutte om man vil bruge begge typer kalendere - eller kun den ene.
 

Koordinering


 

Skolebibliotekets koordineringskalender er et samarbejdsværktøj, hvor skolebibliotekarer og lærere kan indskrive de aktiviteter, der vil trække på skolebibliotekets resurser: lokale, bøger, computere, skolebibliotekarer, medieudstyr ol. På denne måde kan lærerne informere hinanden om planlagte aktiviteter i skolebiblioteket - og det vil være muligt at koordinere brugen af fx. klassesæt, medieudstyr ol. på en anden måde end ved fx. blot at reservere det i reservationssystemet. 

I Koordineringskalenderen vises en oversigt over de uger, hvor der er planlagt aktiviteter i skolebiblioteket. Man kan vælge, om man vil se aktiviteterne for indeværende skoleår, næste skoleår - eller begge skoleår. Hvis man klikker på en aktivitets titel vises yderligere oplysninger om aktiviteten. 

Tilføj en ny aktivitet 
Rediger aktiviteten
Slet aktiviteten
Udskriv aktiviteten


 

Ved oprettelse af en aktivitet kan man give aktiviteten en titel og beskrive den nærmere - herunder noget om, hvilke resurser man vil lægge beslag på, fx. bøger, apparater, lokalet, medieudstyr, klassesæt ol.

Man kan endvidere vælge en illustration. Her kan man vælge blandt de billeder, der allerede er i billedarkivet. Måske skal der først sendes et nyt billede til billedarkivet. Billedet skal have en passende størrelse - en max størrelse vil være 200 pixels i bredden.

Man kan angive startdagen. Dette valg afgør sorteringsordenen, hvis der er flere aktiviteter i den samme uge. Dernæst vælges ugen - og man angiver klasse og/eller lærer. Det er også muligt at angive navnet på en bibliotekar, hvis aftalen er truffet med en bestemt skolebibliotekar.
 

Skolebibliotekets udstillinger og aktiviteter


 

Servicecenteret kan føre sin egen arrangementskalender, der fortæller om de aktiviteter, arrangementer og udstillinger, der foregår på skolebiblioteket.

Alle aktiviteter vises i en liste med angivelse af aktiviteten og den periode, den foregår i. Hvis man klikker på en aktivitets titel, åbnes for en yderligere beskrivelse af aktiviteten. Denne beskrivelse kan også indeholde et foto eller en tegning.

Tilføj en ny aktivitet 
Rediger aktiviteten
Slet aktiviteten
Udskriv aktiviteten

Når du vælger at oprette (eller redigere) en aktivitet, skal du udfylde felterne Aktivitet og Beskrivelse.

Du skal endvidere vælge en illustration. Her vælger du blandt de billeder, der allerede er i billedarkivet. Måske skal du først selv sende et nyt billede til billedarkivet. Billedet skal have en passende størrelse - en max størrelse vil være 200 pixels i bredden.

Udfyld også feltet med Startdato - brug formatet DD-MM-ÅÅ, så alle aktiviteterne kan sorteres i den rigtige datoorden. Til slut skrives navnet på den klasse eller lærer, der er involveret i aktiviteten - samt navnet på den bibliotekar, der har ansvaret for aktiviteten.
 

Nyt fra skolebiblioteket


 

Lærernes intranet giver skolebibliotekarerne en ny mulighed for at holde skolens lærere informeret om nye undervisningsmaterialer, kommende arrangementer og udstillinger eller undervisningsrelevante websteder. I skolebibliotekets nyhedsbase kan bibliotekarerne nemlig offentliggøre beskrivelser af nyhederne. Hver omtale består af en overskrift, en tekstlig beskrivelse, evt. en illustration og evt. et link til et sted på internettet, hvor man kan læse mere.

For at se eller for at redigere informationer om nye uv-materialer, skal man åbne nyhedsbasen under menuen Koordination > Pæd. servicecenter > Nyt fra skolebiblioteket. Administrator kan indstille PersonaleIntra til at vise et uddrag af den seneste nyhed i skolebibliotekets nyhedsbase på forsiden af PersonaleIntra.
 

Resurselærere


 

PersonaleIntra rummer mulighed for, at skolens resurselærere eller det pædagogiske servicecenter kan offentliggøre hvilke undervisningsforløb, de deltager i. Dette er ment som en kilde til inspiration for andre lærere - men også som en dokumentation for indgåede aftaler og tidsforbruget.

Når man klikker ind på Koordination > Mediateket > Resurselærere, kan man vælge mellem allerede oprettede resurselærere, eller man kan klikke på ikonen for at tilføje nye resurselærere. Det gøres ved at indtaste navnet på læreren med angivelse af hans/hendes speciale og timetal samt en kort beskrivelse af resurselærerens vigtigste arbejdsområder og tilbud. Resurselærerne skal være indforstået med, at deres arbejdsområde synliggøres på denne måde.

Under Koordination > Mediateket > Resurselærere kan man for hver resurselærer vælge at se hvilke undervisningsforløb, denne har offentliggjort. Man kan klikke på titlen på det enkelte undervisningsforløb og læse mere om forløbet.

 

Tilføj et nyt undervisningsforløb
Redigér et forløb
Slet et forløb

Resurselæreren kan selv oprette og redigere oplysningerne om aftalerne/forløbene. Ved at vælge Tilføj eller Rediger fås adgang til en formular, hvor de relevante felter kan udfyldes eller rettes. Følgende felter kan udfyldes: Emne, Klasse, Fag, Antal lektioner, Periode, Klassens lærere, Resurselærer, Lokale, Lokale reserveret,  Forløb. Når formularen er udfyldt klikkes på knappen Tilføj/Opdater aftale.

Efterhånden som resurselæreren opretter aftaler om undervisningsforløb, udregner PersonaleIntra den forbrugte tid, og det vises sammen med det antal timer resurselæreren har til rådighed. Alle lærerne kan dermed følge med i, om ´kvoten´ er ved at være opbrugt.