Et værktøj til fleksibel planlægning

I Skoleintra kan man vælge at arbejde med ´lukkede´ skemaer eller med ´åbne´ skemaer. Dette valg indstilles af Administrator under Admin > Tilpasning > Skematype.

Valget af skematype afspejler sig i menuen Samarbejde. Hvis skolen har valgt et åbent skema, ses menupunktet Skema/Ugeplan. Hvis skolen har valgt et lukket skema ses i stedet kun menupunktet Ugeplaner. Forskellen på ´åbne´ og ´lukkede´ skemaer er, at åbne skemaer tillader, at lærere eller team kan få adgang til at rette i skemaet. Det åbne skema er indført for at tilgodese skoler, der arbejder med fleksibel planlægning.

Man kan kun få adgang til menupunktet Admin > Skemaer, hvis man under Admin > Adgang > Brugernes koder og rettigheder er tildelt rettigheden: Adgang til skema-menu - eller hvis man er administrator. Denne rettighed giver udelukkende adgang til denne menu - mens man for at kunne redigere skemaer endvidere skal  have tildelt rettigheden ´manuel ændring af grundskema´ og/eller ´Klasse-, lærer- og lokaleskema´. En skemalægger bør således have alle tre rettigheder tildelt.

Hvis man vil have adgang til at redigere skemaer under menupunktet Samarbejde > Skemaer/Ugeplan (hvis man arbejder med et åbent skema), skal man have tildelt en af rettighederne ´Manuel ændring af grundskema´ og/eller ´Klasse-, lærer- og lokaleskema´. 

I menuen Skema/Ugeplan åbnes således mulighed for, at et lærerteam eller en koordinator kan 

Menupunkterne under Samarbejde > Skema/Ugeplan afhænger af, hvilen skematype, man har valgt på skolen:

Her ses menupunkterne, hvis man på skolen arbejder med skematypen Grundskema:

 
 

 
Her ses menupunkterne på en skole, der arbejder med skematypen: Det frit redigerbare klasse-, lærer- og lokaleskema.


 
 

Følgende rutiner kan evt. bruges i samarbejdet:
 

1. Grunddata  

Skemaperioder, skemabrikker, grundskemaer,  og evt. lærer- og klasseskemaer skal være bragt i orden af Administrator. Dette arbejde udføres i menuen Admin  > Skemaer.

 Læs mere om administration af skemaer
 


 

2. Redigere skemaet.
 
Koordinator (klasselærer eller funktionslærer) eller teamet skriver sammen periodens (ugens) skema. 

 Læs mere om Rediger lærer- og klasseskema - åbne skemaer

 Læs mere om redigering af grundskemaer
 


 

3. Udskrift

Hvis teamet ikke bruger Ugeplanen og dennes måde at vise skemaet på, kan skemaet evt. udskrives med en kommentar.

 Læs mere om Udskrift af skemaer
 



 

4. Ugeplanen

Der kan også skrives en ugeplan, der kan vises/udskrives sammen med klasseskemaet. Koordinator opretter og påbegynder ugeplanen for den valgte uge. Der kan skrives generelle ting ind øverst på ugeplanen, eller der kan laves noter for hver dag – uden angivelse af fag. Lærerne (eller koordinator) kan derefter udfylde ugeplanen med lektier og bemærkninger for hvert fag. 

 Læs mere om Ugeplaner
 


 

5. Offentliggørelsen

Ugeplanen frigives til visning på Elevintra/Skoleporten, udprintes eller sendes til en indbygget postliste.

 Læs mere om Postlister