I afsnittet Kommunikation under Admin > Tilpasning har man følgende valgmuligheder:

Klik på et link for at læse mere om disse funktioner. 

 

Beskedsystemet


 

Normalt vil beskeder automatisk blive slettet efter 90 dage. Hvis der ønskes en længere levetid, kan det ændres her. Hvis man ikke ønsker beskederne skal slettes, kan man vælge "Slet ikke".


Indstillingerne gælder for beskedsystemet i både PersonaleIntra, ElevIntra, ForældreIntra og skolebestyrelsens redigeringsdel.

 

Tilpasning af klasselog


 

Adgang til klasseloggen er ekstra beskyttet, idet man skal indtaste en kode for at få adgang. Her fastlægger man beskyttelsesgraden. Man kan vælge imellem

Desuden kan administrator skrive en vejledende tekst om skolens politik for brug af klasseloggen. Denne tekst vises i oversigten over klasselognoter.

 

Omdøb kategoier i klasselog


 

Ved oprettelse af en ny note skal man angive en kategori, der siger noget om indholdet og hensigten med noten. Hvis der er blevet oprettet en forkert kategori fx. med en stavefejl, kan der være behov for at omdøbe den. Her kan man angive et nyt navn til en kategori. Alle forekomster af den valgte kategori ændres til det nye navn.

 

Slet gamle noter i klasselog


 

Lærerne i et team kan ønske at få slettet noterne i en klasselog - for at kunne starte med rent bord. Man kan under Admin > Tilpasning > Slet gamle noter i en klasselog udpege en klasselog og en skæringsdato. Vær omhyggelig med at udpege den korrekte dato, måned og år, inden sletningen sættes i gang.
Når sletningen udføres slettes noter - men ikke selve logbogen - for den valgte klasse og kun noter der ligger før (men ikke inklusive) den valgte dato. Der gemmes automatisk en kopi af de nuværende data, før noget slettes, så der er mulighed for at tilbagerulle, hvis man fortryder.

 

Kontaktbøger


 

Her kan man vælge, om medarbejderne skal adviseres om hver ny kontaktbogsnote i de klasser, som de har adgang til, eller om de kun skal adviseres om noter, som forældrene har mereret som relevante for dem. Adviseringen sker vha. påmindelsesdialogen, som dukker op, når man logger ind i PersonaleIntra.


 

Ændrede kontaktoplysninger


 

Her kan man vælge en eller flere brugere i PersonaleIntra, som automatisk vil få tilsendt besked, hver gang medarbejdere, elever og forældre ændrer personlige oplysninger som fx telefonnummer og mailadresse. Man kan vælge, om beskeder skal tilsendes i beskedsystemet eller som e-mail.

På en typisk skole vil det være skolesekretæren, der skal modtage sådanne beskeder, så vedkommende kan ajourføre kontaktoplysningerne i skolens administrative systemer.

På nogle skoler ønsker man ikke at registrere alle ændringer i de administrative systemer, så derfor er der mulighed for at fravælge besked om ændringer foretaget af bestemte grupper, fx elever.

Der er desuden adgang til en oversigt over de manuelle ændringer, der er foretaget siden sidste import. Oversigten kan bruges som et alternativ til beskeder om ændringer. På nogle skoler vil det sikkert være mest hensigtsmæssigt at lave en samlet opdatering af kontaktoplysninger i de administrative programmer ud fra oversigten, før man laver en ny import af elev- eller personaledata.

 

OBS. Nogle elevadministratorionssystemer henter automatisk ændringer af kontaktoplysninger fra SkoleIntra, så skolesekretæren slipper for manuelt at skulle indtaste ændringerne i de administrative programmer. 

 

Skriveadgang til blog


 

Som udgangspunkt har alle ansatte adgang til at skrive i hver sin blog. Man kan her spærre for denne adgang.
Evt. spærrede brugere kan godt læse andre blogs - men ikke skrive i sin egen blog. 

Klik her for at læse mere om lærerens blog

 

 

Lektiehjælp


 

På siden  Admin > Tilpasning > Lektiehjælp anføres den skemabetegnelse, man har anvendt for lektiehjælp, fx LEKHJ. Når man vælger at aktivere lektiehjælpen bliver menupunkterne aktiveret  og forældre og personale kan framelde elever og eleverne kan se hvilke dage de er frameldt eller tilmeldt lektiehjælp og faglig fordybelse.

Klik her for at læse mere om lektiehjælp

 

SMS


 

SkoleIntra kan sende afsende SMS´er i udvalgte dele af applikationen. For at få kunne for at udnytte denne mulighed skal skolen tegne et særskilt abonnement på denne tjeneste, og der skal betales for afsendte SMS´er. Kontakt evt. supporten for nærmere oplysninger.

Under Admin > Indstillinger > SMS kan administrator fastlægge, hvad der må sendes SMS´er om. Det fremgår af nedenstående skærmbillede, hvor SMS-funktionen er implementeret.
 

 

Før medarbejderne kan benytte SMS-funktionen, skal de have den fornødne rettighed. Administrator tildeler retten til at sende SMS´er fra SkoleIntra til de ønskede medarbejdere under Admin > Adgang > Brugernes koder og rettigheder.

Administrator kan endvidere fastlægge den maksimalt tilladte længde af SMSer. Normalt kan en SMS indeholde 160 tegn, men itslearnings SMS-gateway giver også mulighed for længere beskeder:  

Hvis en bruger sender en SMS med fx 250 tegn, takseres den som 2 SMSer.

Endelig kan administrator åbne for, at der må sendes SMSer til andre lande. Prisen for SMSer til udlandet oplyses af itslearning.

Afsendte SMS´er gemmes i en log, som automatisk slettes efter 180 dage. Kun supporten har adgang til denne log.