Dette modul er et samarbejdsværktøj for lærerteam til udvikling og beskrivelse af undervisningsforløb. Værktøjet hjælper lærerne med at få struktur på planlægningen og sikrer, at teamet kommer rundt om alle væsentlige aspekter i forbindelse med planlægning af et undervisningsforløb. Dette værktøj kan være med til at inspirere kollegerne ved at sprede erfaringer og viden om planlægning af undervisningsforløb, og det understøtter skriftligheden i lærerjobbet. En beskrivelse kan være åben for alle eller beskyttet med kodeord, så kun involverede lærere har adgang til at redigere i planen. 

Sådan her kan man:


Sådan læses en beskrivelse af et undervisningsforløb


 


Modulet med undervisningsforløb har på forsiden en oversigt over alle oprettede beskrivelser. Klik på en titel for at læse mere om forløbet. En beskrivelse kan læses af alle - kun hvis den skal redigeres, kræves kendskab til et kodeord.

 

 

Beskrivelsen af et undervisningsforløb er bygget over en disposition, der indeholder følgende punkter: Elevgruppe, periode, initialer på de involverede lærere, læringsforudsætninger, rammer, mål, indhold, læringsprocessen og evaluering.

Beskrivelsen kan udskrives ved at klikke på - og man kan redigere en forløbsbeskrivelse ved at vælge rediger-ikonet .
 

Sådan oprettes en beskrivelse af et undervisningsforløb



Man kan oprette en helt ny beskrivelse af et undervisningsforløb ved at vælge Tilføj-ikonet på forsiden.

 

I en formular kan man udfylde disse faktuelle felter: Titel, elevgruppe, periode, lærere og kodeord.
Kodeordet skal formidles videre til den gruppe af lærere, der skal have adgang til at rette i beskrivelsen. Beskrivelsen vil kunne læses af alle brugere - uanset kendskab til kodeord.

Desuden indeholder formularen følgende felter, der er ledsaget af en lille hjælpetekst, der kan vejlede og inspirere:

Læringsforudsætninger Hvordan finder vi ud af, hvad den enkelte elev kan i forvejen om emnet?
Rammer Hvordan er de fysiske rammer? (Tid, lokaler, økonomi, lærere, resurser mv.)
Mål Hvilke kompetencer fokuseres der på?
Indhold Hvad er væsentligt og relevant i emnet?
Læringsprocessen Hvordan sikres elevernes engagement?
Vurdering Hvordan skal det afklares, om målet er nået?

Når formularen er udfyldt klikkes på knappen Gem ændringer.
 

Sådan redigeres en beskrivelse af et undervisningsforløb


 


Man kan redigere en forløbsbeskrivelse ved at vælge rediger-ikonet ud for en beskrivelse i oversigten.

Hvis beskrivelsen er kodeordsbeskyttet, skal man kunne angive et kodeord for at kunne redigere. Det er kun læreren/lærerteamet, der har oprettet beskrivelsen, der bør kende dette kodeord. Koderodet beskytter kun mod, at uvedkommende kan redigere beskrivelsen. Alle der har adgang til intranettet, vil stadig kunne læse en beskrivelse. 

I en formular kan man nu redigere felterne: Titel, elevgruppe, periode, initialer på de involverede lærere, læringsforudsætninger, rammer, mål, indhold, læringsprocessen og evaluering. Flere felter er ledsaget af en lille hjælpetekst, der kan vejlede og inspirere. 
 


 

Nederst i formularen kan man indsætte en henvisning til et bilag, hvis det ønskes. Det kan fx være et link til et dokument i PersonaleIntras dokumentarkiv eller i en åben samlemappe.

Når alle rettelser er foretaget, vælges knappen Gem ændringer.
 

Sådan gemmes et undervisningsforløb i en samlemappe


 


Et undervisningsforløb kan altid læses igen under dette menupunkt. Men af og til har man behov for at gemme en kopi af beskrivelsen af undervisningsforløbet på en anden måde. Måske skal det sendes som et bilag til en mail mv.

Man kan gemme beskrivelser af undervisningsforløb som HTML-fil i en af de samlemapper, som man har adgang til. Klik på linket Gem i samlemappe. Vælg blandt de til rådighed værende samlemapper og vælg derefter blandt fanebladene i denne mappe. Indtast et filnavn eller behold det navn, som PersonaleIntra foreslår. PersonaleIntra foreslår undervisningsforløbets titel som filnavn for html-filen. Afslut med at klikke på Gem-knappen.