Aktivere en webtjeneste

SkoleIntra kan i forskellige sammenhænge hente data fra webtjenester fra andre leverandører, som skolen har et abonnement hos. Det kan fx. være registrering af elevfravær i KMD Educa Elev eller i TEA, eller  instruktionsvideoer fra LÆR-IT. Disse data kan fx. anvendes som ressourcer i et arbejdsrum, visning på faneblade eller i menuer - eller på andre måder være synlige i SkoleIntra.

Under Admin > Tilpasning > Webtjenester kan man aktivere en eller flere webtjenester. Tidligere har denne liste kun kunnet udbygges via en af de halvårlige opdateringer af SkoleIntra; men fremover hentes listens data fra en central server. På den centrale server vedligeholder supporten en liste over webtjenester, og listen synkroniseres automatisk med de lokale data en gang i døgnet. Man kan også under Admin > Tilpasning > Webtjenester selv vælge at gennemføre en synkronisering.

Det er skolen selv, der skal aktivere de tjenester, der er relevante for skolen. I listen over webtjenester beskrives, hvordan webtjenesten bliver synlig forskellige steder i SkoleIntra. Denne tekst vises også i PersonaleIntra under Links > Webtjenester

Skolen skal selv aktivere webtjenesten, hvis man har abonnement på den.
Dette gøres ved at vælge ikonet - og man kan så sætte et flueben, hvis tjenesten skal være aktiv. Man kan også sætte eller fjerne et flueben, hvis tjenesten skal være aktiv/inaktiv i Elevintra.

Man kan sætte et flueben ud for alle webtjenester mht. om de skal vses i EI - men det er ikke nær alle tjenester, der reelt vises der. Så dette flueben kan være lidt misvisende. Man kan dog i beskrivelsen af tjenesten læse, om den vises i EI, og så kan man sætte fluebenet. Hvis man sætter fluebenet de på andre tjenester - som ikke vises i Elevintra -  vil det ikke have nogen effekt.

Ved webtjenesten Eksport af ændrede kontaktoplysninger foreslår systemet, at den første eksport skal omfatte alle kontaktoplysninger, så samtlige telefonnumre og mailadresser fra SkoleIntra overføres til det administrative system. Derved får de to systemer et fælles udgangspunkt for den fremtidige synkronisering i forbindelse med kommende eksporter af kontaktoplysninger og importer af elev- og personaleoplysninger. Den fulde eksport kan dog fravælges, hvis skolen skønner, at dette ikke er hensigtsmæssigt i det konkrete tilfælde.
 

Skriv selv urlen til fx. bibliotekstjenester

Skoleintra vedligeholder i de fleste tilfælde urlen til webtjenesten; men i nogle tilfælde er det nødvendigt, at skolen selv opretter og vedligeholder urlen. Pt. gælder dette for webtjenesten over udlån af biblioteksbøger fra DDElibra og Dantek Bibliomatik samt webtjenesten BørneIntra.

Her skal man udover at aktivere tjenesten også indskrive urlen til den server, hvorfra tjenesten hentes. Oplysninger om bibliotekstjenesternes url kan fås via DDElibra, Axiell - eller hos Dantek. Urlen vil være på formen: http://<biblioteksservernavn>/sites/<site>.
Oplysninger om BørneIntras url kan fås via kommunens BørneIntra-administrator. Urlen vil være på formen: https://<kommunenavn>.inst.dk. Vær opmærksom på at nogle kommuner kan benytte forkortelser for kommunens navn.

Listen over webtjenester, som kan aktiveres, vil løbende blive udbygget, efterhånden som SkoleIntra indgår et samarbejde med udbyderne af disse webtjenester - og listen over webtjenester vil automatisk blive ajourført.

Man kan på skolen ikke ændre urlen og tjenestens navn; men der er mulighed for at rette i en kort beskrivelse af webtjenesten. Der er dog visse tjenester, som kræver at man selv indskriver urlen. Se fx. herover om DDElibra.
 

Se oversigt over webtjenester

Brugeren af PersonaleIntra kan under Links > Webtjenester se oversigten over de aktive webtjenester. Oversigten er ment som en inspiration. Man kan dels følge et direkte link til webtjenestens hjemmeside - eller man kan vælge ikonet ´Se mere´ - som er en præsentationsside, som udgiveren af webtjenesten selv har angivet indholdet til.

Herunder ses et eksempel på anvendelsen af en webtjeneste. Hvis skolen har et abonnement på SKODA, og har aktiveret webtjenesten, vil man i ElevIntras arbejdsrum kunne vælge ressourcetypen Skodas Databaser  og ressourcen Faktalink. Hvis webtjenesten ikke er aktiveret, vil man ikke kunne vælge denne ressource.
 

Eksterne webtjenester

SkoleIntra linker til en række eksterne webtjenester. Disse webtjenester supporteres ikke af SkoleIntra-supporten, men af de eksterne leverandører. I tilfælde af problemer skal man derfor henvende sig til den leverandør, der tilbyder tjenesten:
 

Webtjeneste Supporteres af
BørneIntra KMD
Dantek Biblioteksbøger Dantek
DDElibra Biblioteksbøger DDElibra
Eksport af elev- og forældredata itslearning
Eksport af ændrede kontaktoplysninger itslearning
Google Apps Google
Gyldendal Arbejdsrum Gyldendal
Gyldendal DigiBib Gyldendal
iportalen iportalen.dk
Karakternet Karakternet.dk
KMD fravær KMD
KMD Skole Karakterer KMD
KMD Skole Tekstopgivelser KMD
Live@EDU Microsoft
Materialeplatformen UNI-C
MinInstitution UV-Data / KMD
MinUddannelse UV-Data
Skoda UNI-C
Skolekom UNI-C
Tabulex Fravær Tabulex
Tabulex Standpunkt Tabulex
Tabulex Tekstopgivelser Tabulex
Tabulex SFO Tabulex
Tabulex Trio Flex Tabulex
UVVej webservices UV-Data
Vokal Elevplaner KMD

SkoleIntra giver mulighed for at booking services og varmestyringssystemer kan få adgang til data når skolen har givet tilladelse til dette. Pt. understøtter følgende leverandører løsningen:

 
 

Varmestyringssystemer Supporteres af
1. LONTECH Solutions A/S - BusinessPark Struer, [email protected]

 
 

Bookingsystemer Supporteres af
1. BRND A/S - Dannebrogsgade 1, Odense C - www.brnd.com