På Fællesnettet og Områdenettet kan man oprette interessegrupper.  Interessegrupper er tags/betegnelser, der fortæller noget om, hvilke fag, funktioner og interesser en bruger har. Formålet er at give kommunen/forvaltningen/ledelsen/konsulenterne mulighed for at formidle informationer til bestemte målgrupper blandt de ansatte. Samt at give interessegrupperne et lille virtuelt mødested på Fællesnettet/Områdenttet, hvor der kan deles viden fra bruger til bruger gennem gruppemapper, beskedsystem og andre af Skoleintras kendte værktøjer.

Personalet kan ude på skolens intranet vælge hvilke interessegruppebetegnelser, der matcher deres arbejde på skolen (ex. underviser i dansk på mellemtrinnet og historie i overbygningen, er skemalægger, interesseret i medier osv.). På den måde bliver der sammensat grupper af brugere på tværs af skolerne, som har de samme interesseområder. Dette åbner således for, at brugere med samme arbejdsområde kan kommunikere og samarbejde på tværs af skolerne, endvidere at der fra Forvaltning mv. kan udsendes målrettet information direkte til brugere med bestemte arbejdsområder.

På Fællesnettet kan man se lister over de personer, der har samme interessegruppe, fx. alle AKT-lærere. Det er også muligt at sende en besked ud til alle personer med samme interessegruppebetegnelse. Og der kan dannes et lille samlingssted for gruppen på Fællesnettet/Områdenettet med egen samlemappe og debatforum.

Oprette og administrere interessegrupper


 Administrator på et fællesnet/områdenet kan via Admin > Tilpasning > Administration af interessegrupper oprette betegnelser på interessegrupper. 

Man vælger (eller skriver en ny) kategori som betegnelsen skal tilhøre - fx. Fag, Fagområde eller Funktion.
Desuden skriver man en kort beskrivelse af interessegruppen, fx. Underviser i dansk på mellemtrinnet

Man kan også eksportere og importere definitionene på interessegrupper via  og . Betegnelserne kan på denne måde deles med andre fællesnet. 
Ved importen sammenlignes interessegruppens betegnelse og kategori. Hvis det ikke findes i forvejen, importeres det.

På siden med oversigt over alle interessegrupper kan man ved at klkke på brugernes initialer se en liste over, hvornår brugerne senest har foretaget ændringer af deres interessegruppe. Man kan fx. se en liste over de brugere, der ikke har ændret på deres interessegruppe inden for de seneste tre måneder, det sidste halve eller hele år. Disse oplysninger kan man evt. bruge, hvis man vil prikke lidt til brugerne.

Brugeren får hvert år i juni og januar en automatisk advisering på deres eget intranet om, at de bør gå ind og revidere deres valg af interessegruppe på Fællesnettet/områdenettet. 
Administrator på Fællesnettet/Områdenettet kan også  selv rette i en brugers valg af interessegruppe.


Rettighed til at oprette debatfora og samlemapper til gruppen
Når man opretter interessegrupper, vil der på Fællesnettet/Områdenettet under Samarbejde > Interessegrupper blive vist en side med en oversigt over interessegruppens medlemmer samt en mulighed for at oprette en beskrivende tekst, oprette debatfora og samlemapper til gruppen.
Dette kan kun gøres af administrator eller af brugere, der har rettigheden Debatfora (som sættes via Admin > Adgang > Brugernes rettgiheder).
Administrator kan aftale med diverse tovholdere, at de får tildelt denne rettighed, og at de fremover styrer interessegruppens område på Fællesnettet/Områdenettet. Man kan vælge at indskrive information om hvem tovholderen er på interessegruppens side, hvor der øverst er et felt til informationer.

Det er via siden Samarbejde > Interessegrupper muligt for administrator at vælge en interessegruppe og trække data om denne gruppe ud i et regneark (navn, skole, mailadresse).

 

Til- og afmelde sig interessegrupper


 Personalet kan tilmelde sig interessegrupper således: 

På fanebladet Fællesnet eller Områdenet findes i menuen Hurtige links et link til Interessegrupper. Her vil brugeren blive ledt videre til en side på Fællesnettet/Områdenettet, hvor man kan se, hvilke interessegrupper man har afmærket. Her kan man også vælge ny interessegrupper og fravælge sine interessegrupper.

Man kan også tilgå Fællesnettet/Områdenttet via Eget vindue - og åbne menuen Samarbejde > Interessegrupper > Vælg interessegrupper for...

Brugerne vil automatisk blive opfordret til at revidere de valgte interessegrupper to gange om året via en advisering på eget intranet. Adviseringen sker hvert år i juni og i januar. Brugeren skal derefter på en af to ovenstående måder gå ind og gennemse sine valgte interessegrupper.

På siden vælger man en kategori i valgboksen - evt. Alle - og derefter sætter man et flueben ud for de interessegrupper, der passer på ens job og interesser. Når man har afmærket de ønskede grupper vælger man Gem og afslut.

 

Se og arbejde i interessegrupper


På fanebladet Fællesnet eller Områdenet findes i menuen Hurtige links et link til Interessegrupper.  Her kan man se de forskellige  interesswegrupper og man kan klikke på interessegruppens navn og se interessegruppens medlemmer. Man kan ved et klikke på  brugerens initialer se en oversigt over de interessegrupper denne bruger har tilmeldt sig. 


På denne side findes også et lille virtuelt mødested for interessegruppens medlemmer.
Administrator eller en tovholder (med rettigheden Debatforum) kan skrive en lille informationstekst (hvor man fx. fortæller hvem der er tovholder), oprette samlemapper og debatfora for gruppen. Administrator kan også udsende en besked til samtlige medlemmer af interessegruppen - og trække et regneark ud med mailadresser.

Når man opretter samlemappen eller et debatforum, så tilknyttes interessegruppen til mappen eller debatforum. Man kan også åbne disse mapper under Arkiv > Samlemapper eller under Samarbejde > Debatforum.

Via Samarbejde > Beskeder er det også muligt at sende en besked til samtlige medlemmer i en eller flere interessegrupper.

Via denne side kan brugeren således gøre brug af beskedsystemet, debatfora og samlemapper for at kontakte andre med samme interesse eller lægge materiale ind, som andre kan gøre brug af.

Kommunikere med interessegrupper


 

Når man skal dele informationer med andre i en interessegruppe vil det ofte være fornuftigt at lægge materiale ind i en gruppesamlemappe og derefter bruge beskedsystemet til at advisere gruppen om dette materiale. Hvis man kun sender en besked, uden at bruge samlemappen, kan det senere være svært at genfinde materialet.

Man kan sende beskeder til interessegrupper ved at bruge funktionen Besked til alle inde på interessegruppens egen side. Men man kan også gå direkte til beskedsystemet via Samarbejde > Beskeder. Her er det muligt at vælge en eller flere interessegrupper som modtager - evt. kobineret med andre individuelle modtagere. 

På samme måde kan man også direkte tilgå interessegrupppernes gruppesamlemapper via Arkiv > Samlemapper og debatfora via Samarbejde > Debatforum.