Fremover skal skolen give elever i 8. og 9. klasse en vurdering af elevens uddannelsesparathed i forhold til elevens ønske om ungdomsuddannelse. Vurderingerne skal sendes videre til Optagelse.dk, så UU-vejlederne kan tilgå dem der. 
SkoleIntra kan håndtere uddannelsesparathedsvurderinger (UPV) fra og med version 5.7.0.

UPV skal ske samtidig med eller umiddelbart efter første karaktergivning - typisk i november måned. Senest den 1. december i et skoleår skal skolerne indberette uddannelsesparathedsvurderingen til Optagelse.dk.

I skoleåret 2014-15 gælder regelsættet primært 8. klasses foreløbige uddannelsesønsker, idet 9. klasse kører under de tidligere regler.

 

Faser i processen



1. Elevens foreløbige uddannelsesønske
Eleverne i 8. klasse fortæller i løbet af november måned om deres foreløbige uddannelsesønske, som enten kan være en erhvervsuddannelse, en gymnasial uddannelse eller andet. Dette vil kunne ske i ElevIntra, ElevIntra Mobil eller ved hjælp af papir, samtaler ol.

2. Lærernes vurdering af elevens uddannelsesparathed
Lærerne kan via Værktøj > Evaluering > Uddannelsesparathedsvurdering  vurdere elevernes personlige og sociale forudsætninger i forhold til de ønskede ungdomsuddannelser.

3. Uddannelsesparathedsvurderingerne for 8. klasse sendes til Optagelse.dk inden 1. december
Skolens ledelse sender data for hver klasse til Optagelse.dk. Det gøres ved at klikke på en knap i SkoleIntra. Hvis der senere sker ændringer af vurderinger, skal data sendes igen.

4. Skolens Uddannelsesparathedsvurdering formidles til forældre og elever i elevplanen
UPV kan overføres til elevplanen. Det er muligt at overføre UPV til elevplaner, der er baseret på dokumentskabeloner og til elevplaner baseret på formularskabeloner.

 

Elevens uddannelsesønske



Eleven kan afgive sit ønske til ungdomsuddannelse i ElevIntra via menupunktet Eleven > Elevplaner > Foreløbige uddannelsesønsker. På samme måde kan eleven afgive sit ønske i ElevIntra Mobil under menupunktet Uddannelsesønsker.


 
Eleven kan vælge at sætte flueben ved Erhvervsuddannelse, Gymnasial Uddannelse eller både Erhvervsuddannelse og Gymnasial uddannelse. Hvis eleven vælger ’Andet’, fjernes fluebenene automatisk ved evt. andre valg.
Elevens ønske vil blive gemt og vist i PersonaleIntras modul til UPV.

I ministeriets beskrivelser af UPV omtales feltet ’Andet’ ikke endnu (oktober 2014). Det er en ændring i proceduren, som vi er blevet bedt om at tage med i version 5.7.0, og som vil indgå i Optagelse.dk.
 

 

Lærernes vurdering af elevens uddannelsesparathed



Klassens lærere kan tilgå UPV i PersonaleIntra under menupunktet Værktøj >Evaluering > Uddannelsesparathedsvurdering, hvor skolens vurdering gives. Man har kun adgang til at lave en vurdering, hvis man har skriveadgang til klassen eller elevens beskyttede elevdata, som kan vælges via Admin > Adgang > Beskyttede elevdata.


Hvis eleven har afgivet et uddannelsesønske i ElevIntra, vises dette i en kolonne efter elevens navn. Hvis eleven ikke har afgivet et ønske, må læreren indhente det ad anden vej.

Læreren kan derefter sætte et flueben ud for enten GYM, EUD eller ANDET.  Ved valget af GYM eller EUD sættes der også automatisk flueben ud for Personlige forudsætninger og Sociale forudsætninger og feltet farves grønt som et signal om, at denne elev er vurderet uddannelsesparat.

Hvis man fjerner et flueben ud for enten Personlige forudsætninger eller Sociale forudsætninger, så farves feltet rødt. Dette viser, at eleven vurderes ikke uddannelsesparat i forhold til den ønskede uddannelse.

Hvis man sætter flueben ud for ANDET vises feltet grønt og samtidig nulstilles evt. flueben sat i enten GYM eller EUD. Man kan skrive en kommentar til valget ’Andet’ ved at klikke på knappen ’Begrundelser’ og skrive kommentaren. En evt. kommentar vedr. valget af Andet sendes med til Optagelse.dk sammen med ønsket ’Andet’.

Elever, der ikke har enten et grønt eller rødt felt ud for sig, er ikke blevet vurderet.

Man kan med filteret ’Vis’ se forskellige delmængder af klassens elever.
 
Med punktet ’Optælling og Send’ (øv. th. på siden) kan man få et overblik over de vurderinger, der er lavet i de forskellige klasser samt sende data til Optagelse.dk.

En udvidet vurdering med begrundelser
Man kan vælge at lave en udvidet vurdering. Hvis man ud for en elev vælger knappen Begrundelser, får man mulighed for at skrive en kommentar og angive nogle begrundelser for sin vurdering af elevens uddannelsesparathed.

Det er selvfølgelig helt frivilligt for lærerne, om de vil benytte den udvidede registrering med begrundelser. Det er primært et hjælpemiddel i processen, i drøftelser i et team og i den dialog, der eventuelt måtte være med forældre og elever via elevplanerne. Det er de enkelte lærere, der vægter, hvorledes de enkelte forhold påvirker den samlede beslutning.

Hvis man udfylder kommentarfeltet, vil kommentaren kun blive sendt med til Optagelse.dk, hvis der er valgt ’Andet’. Kommentaren bliver ikke sendt med, hvis man har valgt ’GYM’ eller ’EUD’. Det er relevant at skrive en kommentar, hvis der sættes flueben ud for ’Andet’, idet UU-vejlederen så får kendskab til kommentaren via Optagelse.dk.

I bekendtgørelsen står der, at der på alle klassetrin skal foretages en helhedsvurdering ved vurderingen af de personlige og sociale forudsætninger. I vurderingen skal der som minimum indgå en afvejning af elevernes forudsætninger inden for en række nævnte områder.
Undervisningsministeriet har udarbejdet en folder med ’Vejledning til lærere om vurdering af elevernes personlige og sociale forudsætninger’.
 

 


For hvert område er det muligt at vælge, om elevens forudsætninger er opfyldt i høj grad, i tilfredsstillende grad eller er opfyldt i mindre grad eller i ringe grad. Man kan desuden skrive en kommentar i kommentarfeltet.

Afsluttende laver lærerne en helhedsvurdering i det gule felt og angiver om eleven vurderes som uddannelsesparat ved at sætte flueben ud for GYM, EUD eller ANDET. Denne vurdering svarer fuldstændig til det, man også kan gøre i listevisningen, hvor man ser alle klassens elever.

Evt. begrundelser bliver som standard sendt med ud til eleverne og forældrene via elevplanen. Hvis man ikke ønsker at vise begrundelser, så skal man fjerne fluebenet ud for ’Vis valgte begrundelser i elevplansværktøjet’ – eller man skal lade være med at udfylde denne dialogboks.


 

Uddannelsesparathedsvurderingerne sendes til Optagelse.dk 



Med punktet ’Optælling og Send’ kan man få et overblik.

 

Man kan under Optælling og Send se, hvor mange elever, der er i klassen, hvor mange vurderinger, der er blevet ændret (vist i rødt felt) - samt se, hvor mange, der er i kategorierne GYM, EUD og Andet - samt hvor mange elever, der ikke er uddannelsesparate. Hvis feltet er rødt under SKAL SENDES, så er der blevet ændret i et antal vurderinger, som så skal sendes til Optagelse.dk for at opdatere elevens data der.

Uddannelsesparathedsvurderingerne for 8. klasse skal sendes til Optagelse.dk inden 1. december.

Hvem må sende til optagelse.dk
Når lærerne i 8. klasse er færdige med at lave UPV, kan skolen via Værktøj > Evaluering > Uddannelsesparathedsvurderinger > Optælling og Send  sende vurderingerne til Optagelse.dk.

Brugere med administratorret har altid ret til at sende disse data til Optagelse.dk, men rettigheden kan også gives til andre fx teamkoordinatorer, skolesekretæren osv. På siden Admin > Adgang > Send til Optagelse.dk kan man udpege de brugere, der har ret til at sende elevernes data om uddannelsesønsker og uddannelsesparathed videre til Optagelse.dk.

Hvis man har rettigheden, kan brugeren på siden Værktøj > Evaluering > Uddannelsesparathedsvurderinger > Optælling og Send  ud for hver klasse se knappen ’ Send til Optagelse.dk’. Hvis knappen er grå og ikke klikbar, betyder det enten, at man ikke har ret til at sende, eller at der ikke er noget at sende.
I skoleåret 2014-15 er 9. klassers knap også grå, fordi disse data ikke skal sendes til Optagelse.dk. 9. klasse følger i dette skoleår de gamle regler.
 


Når man klikker på knappen Send til Optagelse.dk, skal man vælge, om man vil sende data om alle elever - eller kun om elever, der har fået ændret deres vurdering. Den eneste forskel er, at det tager længere tid at sende for alle!
Hvis man bekræfter og klikker på knappen Send, bliver data sendt til Optagelse.dk via en central webservice. Der returneres til optællingssiden, hvor man kan følge processen med at sende.

Først vises ordet Sender... 
Det kan tage en del tid at sende. Tidsforbruget varierer helt afhængigt af antallet af elever, der skal sendes data om og andre skolers brug af tjenesten. Man kan med fordel blive på siden, indtil ordet Sender... udskiftes med en dato. Siden genopfriskes med en ny status hvert 30. sekund. Derved ser man, om forsendelsen går igennem uden fejl.
 


 

Fejl ved overførsel af data
Når overførslen af data er slut, vil feltet i kolonnen ’Sendt til Optagelse.dk’ blive udfyldt med en dato. Hvis der er evt. fejl i overførslen af data, vil det blive vist som et rødt link med fx ’3 fejl’ 
Man skal så klikke på linket og se hvorfor, der er opstået fejl. Det kan fx være, at en elev mangler et UNI-login BrugerID, et cpr-nummer, der ikke kan identificeres eller lign. Man retter så fejlen andre steder og skal derefter sende data en gang til. Man skal fortsætte med at sende data, indtil der ikke længere er fejl i kolonnen ’Skal sendes’.

 

Skolens uddannelsesparathedsvurdering formidles i elevplanen


 

Uddannelsesparathedsvurderingerne, der er omtalt herover kan kun ses af de ansatte på skolen. Vurderingen skal ifølge bekendtgørelsen formidles videre til elever og lærere via elevplanen.

I artiklen Skolens Uddannelsesparathedsvurdering formidles til forældre og elever til elevplanen kan man læse mere om flere forskellige metoder til at formidle UPV i elevplanen, samt hvordan man skal forberede de skabeloner, man bruger i elevplanerne til at kunne vise UPV.