Der er ikke to skoler i hele landet, der er ens. De fysiske rammer, den organisatoriske struktur og de pædagogiske traditioner varierer stærkt fra skole til skole. Vilkårene på den enkelte skole ændrer sig fra år til år. For at PersonaleIntra skal kunne fungere under skiftende vilkår, er der indbygget en lang række tilpasningsmuligheder.
Første gang PersonaleIntra tages i brug på en skole, kræver det en større arbejdsindsats at foretage de mange tilretninger, men når systemet først kører, så indskrænker arbejdet sig til få, løbende justeringer. De fleste muligheder under Tilpasning er åbne for alle brugere, men administrator kan begrænse adgangen til visse dele til udvalgte brugere, hvis skolen skønner, at det er mere hensigtsmæssigt.
Klik her for at få mere at vide om tilpasningsmulighederne :
- Skolens fag
- Klasser og klasselærere
- Afdelinger
- Interne kurser for lærere - oprettelse og redigering af kursusopslag om interne kurser på skolen.
- Emner, der kan reserveres - angivelse af lokaler, udstyr og lign., der kan bookes
- Tillad at klasser kan booke - her kan man give elever adgang til at benytte reservationssystemet via Elevintra.
- Lektionsbetegnelser - her kan man redigere de betegnelser for lektioner, som vises i reservationssystemet.
- Gårdvagter - Skema over gårdvager og bagvagter
- Ringetider - her tilpasses ringetiderne til de lokale forhold
- Eksterne brugere - angivelse af andre end skolens faste personale, som skal have adgang til større eller mindre dele af PersonaleIntra
- Ferier, fridage og skemafrie perioder - angivelse af fridage i reservationskalenderen
- Masseoprettelse/massesletning - oprettelse af mange reservationer, aktiviteter eller fridage på én gang
- Aktivitetskalender - her indstilles forhold vedr. aktivitetskalenderen, fx aktivitetstyper
- Tilsend besked efter reservation - her kan man vælge medarbejdere som fx serviceleder, der skal have tilsendt en besked, når der bookes lokaler. Læs mere om reservationssystemet her.
- Indledningstekst på forsiden af klasseloggen - her kan standardteksten ændres. Læs mere om klasseloggen her.
- Adgang til at skrive i blog - som standard har hver medarbejder en blog, her kan man udelukke medarbejdere fra at benytte bloggen. Læs mere om bloggen her.
- Linkværktøj til side med indlejret objekt - værktøj til at danne link til et indlejret objekt, som man fx kan benytte i menusystemet
- Overskrift på nyheder fælles for skolerne - her kan man ændre standardoverskriften, hvis det ønskes.
- Interessegrupper - her kan man administrere de interessegrupper, som medarbejderen kan vælge iblandt.
- Kontaktbøger - her kan skolen vælge, hvem der skal adviseres i påmindelsesdialogen, når forældre opretter noter i kontaktbogen i ForældreIntra. Man kan vælge imellem, om forældrene skal markere de medarbejdere, som noten er relevant for, eller om alle medabejdere med adgang til kontaktbogen skal påmindes om en ulæst note. Valg af adviseringsomfang gælder alle skolens klasser. Hvis indstillingen er, at alle medarbejdere i teamet skal adviseres, har forældrene ingen afkrydsningsmuligheder.
- Lektiehjælp. Angiv den skemabetegnelse der anvendes for lektiehjælp og aktiver menupunkterne, som giver forældre, elever og personale adgang til at framelde fra deltagelse i lektiehjælp.